close
تبلیغات در اینترنت

پشتیبانی

زندگینامه حاج ملا هادی سبزواری

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات




آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 148
  • کل نظرات : 50
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 2
  • تعداد اعضا : 26
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 300
  • بازديد ديروز : 576
  • بازديد کننده امروز : 7
  • بازديد کننده ديروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 300
  • بازديد ماه : 12,105
  • بازديد سال : 70,959
  • بازديد کلي : 590,430
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.80.87.166
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

عکس برتر



تبلیغات



طلوع زندگى

در حال حاضر شعاع فكرى و عظمت علمى حكيم سرزمينهاى بسيار دور را نيز در نورديده است . آراء و عقايد او در حكمت در ميان دانشمندان" target="_blank">دانشمندان جهان مطرح بوده و از طرف آنان مورد توجه قرار گرفته است . امروزه كمتر دانشگاهى پيدا مى شود كه در آنجا علوم عقلى و فلسفه شرق مورد توجه قرار نگيرد و نامى از ملا هادى سبزوارى در آنجا نباشد . براى نمونه در آثار اقبال لاهورى ، انديشمند مسلمان پاكستان ، مى خوانيم : (( پس از ملا صدرا ، فلسفه ايرانى با ترك آيين نو افلاطونى ، به فلسفه اصيل افلاطون روى آورد نماينده بزرگ اين گرايش جديد ملا هادى سبزوارى است . او بزرگترين متفكر عصر اخير ايران است . بنابراين بررسى فلسفه او برا شناخت نحوه تفكر اخير ايران لازم است . فلسفه سبزوارى مانند فلسفه هاى اسلاف او سخت با دين آميخته است . سبزوارى با اسناد فعليت به حق ، جهان بينى ايستاى افلاطون را دگرگون كرد و به پيروى از ارسطو حق را مبداء ثابت و موضوع همه حركات شمرد . از ديدگاه او همه موجودات عالم به كمال عشق مى ورزند و به سوى غايت نهايى خود سير مى كنند . جمادى به سوى نباتى ، نباتى به سوى حيوانى و حيوانى به سوى انسانى . و بدان كه انسان در زهدان مادر از همه اين مراحل مى گذرد.))(12)

همچنين پرفسور توشى هيكوايزوتسو ، دانشمند ژاپنى و استاد فلسفه دانشگاه مك گيل كانادا و استاد ممتاز دانشگاه توكيو ، پيرامون شخصيت فلسفى و عرفانى حاج ملا هادى مى گويد : (( حاج ملا هادى سبزوارى متفكرى است كه اثر معروف (( منظومه و شرح آن )) از اوست و به اتفاق همگان بزرگترين فيلسوف ايرانى در قرن نوزدهم بود . در عين حال وى در ميان استادان و بزرگان عارف آن عصر مقام اول را داشت .
سبزوارى به عنوان يك عارف از طريق كاملترين نوع تجزيه شخصى قادر بود كه به ژرفاى اقيانوس هستى و به ديدار اسرار وجود با چشم روحانى خويش راه يابد . وى به عنوان يك فيلسوف مجهز با قدرت تحليلى دقيق ، قادر به تحليل و تجزيه ما بعد الطبيعى اساسى به مفاهيم خوب تعريف شده و سپس وضع اين مفاهيم خوب تعريف شده و سپس وشع اين مفاهيم به صورت نظام مدرسى بود.(13)


زاهد فقير نواز

حكيم با همه بزرگوار شخصيت علمى خويش روح بلندى داشت و زندگى را تنها از دريچه حكمت و فلسفه نمى گريست ; به گونه اى كه گاهى هم صحبتى با فقرا و همنشينى با طبقات ديگر جامعه را مغتنم مى شمرد . زاهدانه مى زيست و به اشراف و حتى شخص شاه نيز بى توجه بود . نقل مى كنند كه روزى ناصر الدين شاه در سبزوار به خانه وى آمد و او با غذاى ساده خود از شاه پذيرايى كرد و در مقابل اصرار شاه هيچ چيز از وى قبول ننمود .

وى باغ انگورى داشت كه با دسترنج خود از آن محصول بر مى داشت و همه ساله به هنگام فصل برداشت ابتدا سهمى را بين نيازمندان تقسيم مى كرد و سپس دوستان خويش را به همراه طلاب علوم دينى به آنجا دعوت مى نمود تا حاصل دسترنج خود را با ديگران مصرف كند.(14) حكيم خود در دوران زندگى كار مى كرد و بسيار اشتياق داشت كه از دسترنج خود استفاده كند . وى از بيت المال هيچ ارتزاق نمى كرد.(15) او در تمام مدت عمر در يك خانه بسيار ساده زيست . دارايى حكيم منحصر به يك جفت گاو و يك باغچه بود. او هر آن چه را كه مورد نياز بود ، با دسترنج خود به دست مى آورد و نان ساليانه خود را با زراعتى كه خود آن را به عهده داشت مهيا مى كرد گفته اند : حاج ملا هادى يك روز از قنات عميد آباد و يك شبانه روز از قنات قصبه را مالك بود و خودش با استفاده از اين دو آب به كشت گندم و پنبه و ساير ما يحتاج زندگى اقدام مى كرد و سالانه سى خروار غله و ده بار پنبه از زمين خويش برداشت مى كرد و از باغى كه در بيرون شهر واقع بود سالانه چهل تومان سود به دست مى آورد ، قسمتى از مجموع اين درآمدها را براى امرار معاش خويش و باقيمانده را بين فقرا و نيازمندان تقسيم مى نمود.(16)



وفات حكيم

حكيم سبزوارى پس از هفتاد و چند سال طلوع بر عالم انديشه در عصر روز بيست و هشتم ذى الحجه سال 1289 ق . دار فانى را وداع گفت و جامعه مسلمانان و حوزه هاى علمى را در ماتم فرو برد . پيكر پاك و مظهر آن عالم فرزانه با شركت اقشار مختلف مردم سبزوار و در حالى كه دوستان و شاگردان آن بزرگوار از شدت حزن و اندوه اشك مى ريختند تشييع شد و در بيرون دروازه سبزوار به نام درواز نيشابور(17) ( معروف به فلكه زند ) دفن گرديد .

مرحوم ميرزا يوسف فرزند ميرزا حسن مستوفى الممالك وزير اعظم ايران در سال 1300 ق آرامگاهى در آنجا احداث نمود . اين آرامگاه كه در مساحت حدود 110 و عرض 50 قدم ساخته شد در اطراف صحن آن حجره هاى متعددى براى سكونت زوار ساخته بودند كه اكنون هم با همان بقعه و صحن با كيفيت سابق موجود است .

برچسب ها

نظرات

آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:
  • مهسا مهسا می‌گه:
    این نظر در تاریخ 1393/11/9 و 19:11 دقیقه ارسال شده.

    عالی بود. فقط یکم کوتاهش کنید

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

به اشتراک بگذارید

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

تبلیغات


بنر های سایت

 




تبلیغات






مناسبت امروز

درباره ما

مغزتو محک بزن بعد هرچی نمدونی یاد بگیر. هرچی در مورد علم بدونی کمه یکمم به فکر مغزت باش.

پیوندهای روزانه

نظرسنجی

به کدام سیستم عامل بیشتر علاقه مندید؟؟




به کدام بازی بیشتر علاقه مندید؟؟